MC-ferie i Norge 2003

3300 kilometer i den sydlige halvdel af Norge

Deltagere:
Søren Dahl (foto) på Honda XL600V TransAlp og
Kåre Nejmann (foto og tekst) på Yamaha XTZ750 SuperTenere

09.06.2003 mandag

Kort over dag 1

Startede kl 8 fra Ryomgård (65056km). Pakkede de sidste ting hos Søren og kørte klokken 9.

Klar til afgang

Vi tog motorvejen fra Randers og kom til Hirtshals omkring 11. Vi købte lidt rugbrød, og checkede så ind på færgen (Colorlines MS Silvia Ana). Vi kørte ombord sammen med en hel flok Goldwings, spændt cyklerne godt fast - der hang en masse stropper til fri benyttelse på færgen - og fandt vores pladser. Sejlturen tog 2,5 time, og de gik rimelig hurtigt.

Vel ankommet omkring klokken tre i strålende solskin, valgte vi rute 9 mod nord. En pæn lille vej langs en masse "små" søer.

Søren foran et lille stykke fjeld
Søren foran et lille stykke fjeld
TransAlpen foran en af de mange søer
TransAlpen foran en af de mange søer

I Nomeland drejede vi mod vest ad en lille vej mod Lysebotn. Den steg ganske hurtigt, og vi nåede op i det flotteste landskab med pletvis sne - men stadig med solskin og en behagelig temperatur. Vejen hen over fjeldet er godt 38 km og de er alle hamrende flotte! Vi nåede endda over 1000moh et par steder.

Kåre med en klump sne
Kåre med en klump sne
Barskt landskab! 876moh
Barskt landskab! 876moh
Søren leger også med sne
Søren leger også med sne
Kameraet monteret på SuperTenere'en med lidt gaffertape...
Kameraet monteret på SuperTenere'en med lidt gaffertape...
...og med Søren som fotomodel ;-)
...og med Søren som fotomodel ;-)

Vi holdt kursen mod Lysebotn, og nød den helt fantastiske tur ned mod den lille by for enden af fjorden. En tur med masser af hårnålesving, en lille tunnel og en rigtig god udsigt. I den øvre ende af nedkørslen ligger en restaurant - den var godt nok lukket da vi kom ved 20.30-tiden - med en platform ud over klippesiden og en helt utrolig udsigt over fjorden og de bitte små huse cirka 640 meter længere nede.

Stadig en fantastisk udsigt...
Stadig en fantastisk udsigt...
Nogen af de første sving ned mod Lysebotn - Kåre er på vej
Nogen af de første sving ned mod lysebotn - Kåre er på vej
Den beliggenhed ville nok være dyr på en Dansk ejendomsvurdering
Den beliggenhed ville nok være dyr på en Dansk ejendomsvurdering
Kort over vejen ned til Lysebotn
Hvis man synes godt om sving - og det gør vi - så er turen ned til Lysebotn en rigtig supervej!

Vi slog teltet op på en lille campingplads i Lysebotn. Med udsigt til fjorden og de høje klipper, som afgrænser den. Vi ligger lige op ad en lille stensætning med græssende klokkefår på den anden side - meget hyggeligt!

Man kan nemt føle sig lidt lille i den norske natur!
Man kan nemt føle sig lidt lille i den norske natur!

10.06.2003 tirsdag

Kort over dag 2

Vi stod tidlige op, spiste morgenmad og pakkede. Klokken syv kørte vi. Først et par kilometer mod nord til vi mødte en lukket bom, og så retur af vejen vi kom ad i går. Det var sjovt at se det samme landskab igen - nu i solskin og med blikstille vand, hvor det havde været gråt og blæsende i går.

Et sted dér på den anden side snoede vi os ned af fjeldet i går!
Et sted dér på den anden side snoede vi os ned af fjeldet i går!

Vi gjorde et kort stop ved restauranten med den gode udsigt, og pludselig hørte jeg noget blafre. Det var en base jumper/paraglider, som var sprunget ud med faldskærm lige ved siden af restauranten!

Næste år vil vi have et digitalkamera med, så vi kan se de billeder vi skyder ;-)
Næste år vil vi have et digitalkamera med, så vi kan se de billeder vi skyder ;-)
Bestemt ikke en sport for folk, som ikke bryder sig om højder
Bestemt ikke en sport for folk, som ikke bryder sig om højder

Det så ret vildt ud, men det varede faktisk flere minutter før han landede - tilsyneladende lige ved campingpladsen. Hans kæreste(?) tog billeder mens han fløj, og kørte så ned efter ham.

I Sinnes fandt vi endelig en benzintank. De er - viste det sig - tilsyneladende ganske sjældne i denne afkrog af Norge, så der var kun to liter benzin tilbage i Transalp-tanken da vi fik fyldt op igen efter 270 km. SuperTenere'en fik 17 liter, så det var langt fra kritisk, men den er jo også en super tanker :-)

Så fulgte vi rute 45 til Byrkjedal, og 503 til Gloppedalsura - Nordeuropas største stenås.


Mindeplade
Mindeplade
Kåre på en 'lille' sten
Kåre på en 'lille' sten
Søren på toppen
Søren på toppen
Helt utroligt mange vældig store sten
Helt utroligt mange vældig store sten

Dér måbede vi lidt over de mange og vældig store sten - besteg et par stykker og tog nogen billeder.

Tilbage på 45 fortsatte vi til Gilja, og drejede fra mod Månafossen. Vi måtte gennem en slags 'udendørs løsdriftsstald' med lidt kvæg, en hund, en lille hest og naturligvis de obligatoriske får. Nogen af køerne mente ikke, vi skulle køre over 'deres' lille bro. Vi så hinanden an et øjeblik, men Søren og særligt Laser-potten fik dem overtalt til sidst.

Lav hastighed er nødvendig - ikke alle får har lært at færdes sikkert i trafikken!
Lav hastighed er nødvendig - ikke alle får har lært at færdes sikkert i trafikken!
None shall pass - muuuh!
None shall pass - muuuh!

Vi satte cyklerne på parkeringspladsen, og begyndte så vores tur langs den afmærkede sti. Da vidste vi ikke, at vi skulle gå og halvklatre hundrede højdemeter op til det gode udsigtspunkter, så vi havde både fuld mc-beklædning og min tanktaske med op. Det blev hurtigt meget varmt, og sammen med Sørens og min non-kondition blev det en ret hård tur op. Udsigten til vandfaldet var til gengæld alle besværlighederne værd, og vi fik vist nogen gode billeder.

Månafossen
Månafossen
Månafossen
Månafossen

Da vi kom ned igen og begyndte at kigge på kort, kom der en håndværker med en stor rygsæk hen til os. Han var ved at restaurere en hytte højere oppe end vi havde været, og var altså på vej på arbejde. Vi snakkede lidt, og så nævnte han, at hvis man synes det var kedeligt med tuneller, så kunne man - selvfølgelig rent teoretisk - køre ad den gamle vej over fjeldet. Den var godt nok lukket med en bom, og der var et par steder med stenskred, men det skulle stadig være muligt at passere på motorcykel. Det måtte vi selvfølgelig prøve, og vi blev da også belønnet med en rigtig god udsigt og en spændende tur på vores egen 'hemmelige' vej :-)

Så kørte vi til Oltedal og ad 508 til Lauvvik. Spiste frokost, og sejlede så med færgen over til Oanes.

Panorama over en fjord
Panorama over en fjord
Lysefjorden lige fremme - vi krydsede senere broen et par gange
Lysefjorden lige fremme - vi krydsede senere broen et par gange

Tog en sightseeingtur over Lysefjorden og til Fossmork, hvorfra man ifølge en lokal beboer kunne se Preikestolen. Vi kunne nu ikke - selv efter ihærdig spejdning - få øje på stedet, men udsigten og den lille vej var nu rigtig god alligevel.

Udsigt over Lysefjorden - Preikestolen (hvor jeg tror den er) er markeret med en lille pil
Udsigt over Lysefjorden - Preikestolen (hvor jeg tror den er) er markeret med en lille pil
På vej ned igen. Som sagt: Man kan nemt føle sig lidt lille...
På vej ned igen. Som sagt: Man kan nemt føle sig lidt lille...
Fin udsigt
Fin udsigt

Vi fik også set en masse får - og omvendt.

En flok nysgerrige får
En flok nysgerrige får
Faktisk meget nysgerrige!
Faktisk meget nysgerrige!

Jørpeland blev næste stop med lidt mad-shopping og hævning af Norske kontanter.

Omkring 17 ankom vi på Preikestolen Camping. Slog telt op, lavede mad, spiste (i ikke helt tørt vejr), rekognoscerede lidt, og gik så i seng omkring 21.30 i regnvejr.

Preikestolen Camping
Preikestolen Camping

11.06.2003 onsdag

Kort over dag 3

Vi stod op lidt over seks, gik i bad, pakkede lidt og kørte ned til parkeringspladsen ved Preikestolen. Vi spiste lidt morgenmad før vi pakkede mc-tøjet ned i sidetaskerne, og gik opad cirka 7.30. Vi havde havde skiftet til gode sko, og havde bare en par tynde sweater på (satsede på tørvejr). Med i en rygsæk havde vi kamera, hatte, vand, loganbrød, gps m.m.

En lilel pause på vej op
En lilel pause på vej op
Enkelte steder er der rækværk, men de fleste steder er det op til en selv, ikke at falde ned
Enkelte steder er der rækværk, men de fleste steder er det op til en selv, ikke at falde ned

Det tog os halvanden time at gå op til Preikestolen, gennem et meget varieret landskab af noget skiftende sværhedsgrad. Nogen steder var der lange gangbroer af træ - andre skulle man gå fra sten til sten op af stejle stigninger. Vejret hele vejen op og ned var ret stille med et tyndt lag skyer og en perfekt temperatur.

På toppen mødte snakkede vi med et par andre turister, som var ankommet lige før og lige efter os. Vi fik taget en del billeder, prøvede at få øje på vores udsigtspunkt fra i går, spiste lidt loganbrød og kiggede ud over kanten.

Og sådan ser den altså ud lidt på afstand
Og sådan ser den altså ud lidt på afstand
Søren på det obligatoriske mand-ved-klippekant-billede
Søren på det obligatoriske mand-ved-klippekant-billede
...og mig selv
...og mig selv
Det ser ikke ud af så meget på billedet, men der er altså 600 meter ned til vandet!
Det ser ikke ud af så meget på billedet, men der er altså 600 meter ned til vandet!
Udsigten er god! Et sted der på den anden side af fjorden stod vi i går
Udsigten er god! Et sted der på den anden side af fjorden stod vi i går
Søren, mig og udsigt til Lysebotn, hvor vi overnattede forleden
Søren, mig og udsigt til Lysebotn, hvor vi overnattede forleden

Nedturen var noget nemmere og blev klaret på 1:12. Halvvejs mødte vi et hold 'midaldrende' danske motorcyklister, som var på vej op i mc-støvler og læderbukser. De havde det rimelig varmt, og var ikke glade for informationen om, at de kun var kommet godt halvvejs op ;-) Vi var til gengæld glade for vores gode sko, og den lette rygsæk.

Så kørte vi tilbage på campingpladsen. Var i bad (skulle jo have lidt værdi for vores 150 kroner) og pakkede, så vi kunne køre 12.45 (skulle være ude 13).

I Jørpeland fandt vi et pizzeria med frokosttilbud på pizza- og salatbuffet til 79 kroner, som vi kastede os over.
Så tankede vi (65757,1 km) og kørte mod nord af rute 13 ca. kl 14. Tog færgen til Nesvik (32kr) og fortsatte ad 13 til Odda. Det regnede noget undervejs, men vi var da tørre igen da vi nåede destinationen. Vi tankede (65968,1 km), hentede vand og kiggede efter et teltsted, men alle steder var enten alt for skrå, fyldt med sten eller optaget af får, så vi endte på campingpladsen omkring 21 (65982,8 km).

Lavede mad, teltede, og gik i seng ved 22.30-tiden.

12.06.2003 torsdag

Kort over dag 4

Stod op cirka 7, spiste og kørte nordpå 7.40, stadig af 13, til Brimnes. Vi sejlede til Bruravik (32 kroner) omkring 9.30. Da regnede det allerede, og det blev ved det meste af dagen.

Vi tog 13 til Voss, tankede (˜66082 km) og krøb i termoundertøjet. Fortsatte ad 13/E16 til Aurland. Efter et lille mellemmåltid af den sædvanlige slags - et par skiver franskbrød med spegepølse eller nutella - kørte vi af snevejen over fjeldet til Lærdal. Der lå faktisk ret meget sne, men vi var da også oppe over 1300 meter. Højdeprofil

På vej op. Jeg glæder mig over SuperTenere'ens el-opvarmede håndtag!
På vej op. Jeg glæder mig over SuperTenere'ens el-opvarmede håndtag!
Sne, tåge og småregn på 'toppen'
Sne, tåge og småregn på 'toppen'
...men lidt mere venligt længere nede
...men lidt mere venligt længere nede

Dernæst rute 5 til Fodnes, færge til Mannheller (49 kroner) og videre til Bremuseet ved Stølaholmen (efter 65 kroner vejafgift). Museet var ret godt, og vi brugte en times tid der. Vi lærte blandt andet, at de mange fjorde og dale er lavet under istiderne, hvor isen har trukket store og små klippestykker hen over fjeldene og slidt sig nedad. Fortsatte til Skei, tankede (66307,5) omkring 19.15 og fik vand.

Vi sejler mod Mannheller
Vi sejler mod Mannheller
Isbre, som vi passerede på vejen
Isbre, som vi passerede på vejen
Isen er lidt 'beskidt' på overfladen, men i sprækkerne kan man se isen, som er næsten lysende tyrkisblå
Isen er lidt 'beskidt' på overfladen, men i sprækkerne kan man se isen, som er næsten lysende tyrkisblå
En hovedvej - tilsyneladende også for gederne
En hovedvej - tilsyneladende også for gederne

Så kørte vi nordpå (E39) mens vi kiggede efter teltplads. Vi var nede af en hel del små veje - også en underholdende grus-hårnålesvingsvej op til et kraftværk, men uden at finde andet end fugtige, langgræssede marker fulde af sten.

Nogen kilometer oppe af hovedvejen kom vi til en lille campingplads med hytter, hvor vi kørte ind. Der var hverken gæster eller vært, men vi slog teltet op, lavede mad og gik i seng ca 23 - i tørvejr...

Pång: Et selvopfundet ord for det at køre offroad, grusvej eller i det hele taget sjovt :-) Har udviklet sig til 'all-round-ord', og kan således bruges både som tillægs-, udsagns- og navneord (og sikkert også andet). Kan også erstatte dele af et ord eller tilføjes efter behag - lidt som ordet 'smølf' i Smølferne! En helt præcis definition er svær at give...
Eksempler: At køre pång. Pång-cykel. En rigtig pång vej.

Lidt pång
Lidt pång
Mørkt billede af vores lejr
Mørkt billede af vores lejr

13.06.2003 fredag

Kort over dag 5

Der var stadig ikke kommet nogen campingfatter da vi havde været i bad og pakket omkring kl 8.30, så vi puttede lidt penge i postkassen og kørte ind til Byrkjelo. Efter morgenmad kørte vi op ad 60 til Stryn og ad 15 mod øst til Hjelle. Det begyndte selvfølgelig at regne undervejs, og det blev det ved med stort set hele dagen. Tankede (66436,4 km 10.50) og spurgte om vej 258 - den gamle vej over Strynefjeldet. En lokal mente, at den nok var lige var blevet åbnet (eller ville blive det i morgen), så vi kørte op for at kigge, og da vi kom op til skisportsstedet, hvor vi så folk på ski på vej ned, var bommen hævet.

Ja, liften er i gang!
Ja, liften er i gang!

Føret var ret "alternativt". Vejen var lavet af noget lidt leret grus, og den var tilsyneladende blevet revet, så den var ret løs i overfladen. Der havde været nogen biler før os, som havde efterladt nogen sammenkørte spor, men de var til gengæld lidt glatte - særligt i kombination med de rigelige mængder regnvand... Men med lidt øvelse gik det ret godt, og vi holdt da en hastighed omkring 35-45 km/t det meste af vejen - og Søren var i rigtig pång-humør.

Nyrevet grusvej + regn = pång!
Nyrevet grusvej + regn = pång!
TransAlp-pång...
TransAlp-pång...
... og SuperTenere-pång
... og SuperTenere-pång
Fin underholdning :-)
Fin underholdning :-)

Da vi kom til enden, drejede vi mod øst af 15 og så mod nord til Geiranger. På hele turen på 258 og indtil den første nedkørsel mod Geiranger havde der været temmelig meget sne på landskabet, men da det 'lettede' tog vi et par billeder af flere flotte hårnålesving (vist lige før Kvandalseter).

Så går det nedad igen
Så går det nedaf igen
Ham der tegnede Norge må være ret kreativ :-)
Ham der tegnede Norge må være ret kreativ :-)

Nedkørslen mod Geiranger og udsigten over fjorden er meget imponerende. Da vi nåede ned til byen tudede et stort krydstogtsskib i hornet ude på fjorden. Det lød meget imponerende - særligt på grund af ekkoet og efterklangen, som varede mere end otte sekunder, hvor lyden blev kastet rundt mellem klippesiderne! Vi kiggede lidt på nogen af færgeruterne gennem Geiranger fjord, men da den lille by var ved at blive fyldt med turister fra krydstogtsskibet, stak vi af. Vi kørte videre mod nord, og fik endnu nogen rigtig gode udsigter over fjord og by. Højdeprofil

Udsigt over Geiranger - den bette båd er faktisk et mellemstort krydstogtsskib!
Udsigt over Geiranger - den bette båd er faktisk et mellemstort krydstogtskib!
Den grønne farve i vandet skyldes sedimenter, som bliver skyllet ud sammen med vandet fra breerne
Den grønne farve i vandet skyldes sedimenter, som bliver skyllet ud sammen med vandet fra breerne

Solen trængte ganske kort gennem regnskyerne og oplyste nogen pletter af fjeldsiderne og det lysegrønne vand - smukt.

For oven af opkørslen mod nord spiste vi frokost - som godt nok blev lidt forstyrret af to busfulde turister, men de havde heldigvis travlt med at komme videre.

Vi kørte mod Eisdal, sejlede til Linge (32 kr), kørte nordvest af 63 og ned af Trollstigen. De første sving ned foregik i en meget tæt sky, men da vi kom ud, var udsigten utrolig flot. Højdeprofil

Udsigten over Trollstigen, da vi kom under skyerne
Udsigten over Trollstigen, da vi kom under skyerne


Desværre var det meget vådt, så vi droppede ideen om at tage endnu en tur op og ned. I stedet fortsatte vi til Åndalsnes, tankede (66594,7 km 16.50) og kørte ad 64 til Åfarnes. Sejlede til Sølsnes og fortsatte på 64 til Molde. Vi så et skilt til 'MC-tref', som vi fulgte. Det viste sig at være Molde MC, som var ved at varme op til et træf. Der var også teltplads, men det så dog ud til, at det ville blive en nat med ganske lidt søvn, så vi sagde pænt farvel (også til præmien for længst kørende deltager, som vi var gode kandidater til) og satte kursen mod Lyngstad og Akslia MC Camp.

Akslia Camp
6493 LYNGSTAD
Telefon: 92421298
mbhaand@adsl.no
www.mamut.com/aksliamccamp
Skiltet fra 64

Det var endelig blevet tørvejr, og naboen kom over for at tage imod os. Ejerne var ikke hjemme (men ville nok komme hjem ud på aftenen) så naboen lukkede os ind, og viste lidt rundt.
Der var ikke andre gæster, så vi slog lejer i øverste etage af hovedhuset - med bar og borde, som vi kunne spise ved, og lavede mad ude på trappen ved indgangen. I kælderen er der et pænt lille rum med toiletter og bad.

Akslia MC-camp
Akslia MC-camp
"Custom Bar" hvor vi slog lejr
"Custom Bar" hvor vi slog lejr

I baren var der også musikanlæg og cd-afspiller, så vi fik hørt Metallicas helt nye Sct. Anger-album, som Søren købte i går, og hygge-head bangede lidt ;-)

Vi slæbte al vores bagage indenfor, så den kan tørre igen efter flere dage med fugtigt vejr.

14.06.2003 lørdag

Kort over dag 6

Vi stod op ved 8-tiden, jeg var i bad, vi spiste morgenmad og pakkede. Da vi var ved at bære bagagen ud kom ejeren af campingpladsen, Stig Lyngstad, op til os. Vi snakkede en halv times tid - om hans rejse til afrika, om cyklerne (han har haft en TransAlp magen til Sørens), om Norge og campen. Han begyndte at bygge stedet om til mc-camp i 1998, og åbnede den i maj 2000 - men han er stadig i gang med at bygge hytter. For overnatning, bad og is tog han blot 100 kroner - der havde jo ikke været megen service - så vi var meget tilfredse.

Hen ad 10 kørte vi. Først mod nord og så østpå af Atlanterhavsvejen. Vi trillede lidt rundt på Averøy og de små øer nord for den, tog kystvejen ned langs østkysten, spiste frokost ved lystbådehavnen i Kvernes og fortsatte langs sydkysten. Tankede (66781,5 km 13.36), tog Altlanterhavsvejen tilbage igen og 64 mod syd til Eide.

Et stort mindesmærke...
Et stort mindesmærke...
...med en god udsigt over Atlanterhavet
...med en god udsigt over atlanterhavet
En af de sjove broer på Atlanterhavsvejen
En af de sjove broer på Atlanterhavsvejen

Mens vi stod og kiggede på kort kom Stig fra MC-campen i sin landcruser (med Gasolin på cd-afspilleren!) og vi fik lidt gode råd om ruten. Det blev østover langs Kvernesforden, syd af 70, øst af 666 og igen af 62 til Sunndalsøra. Tankede igen (66920,8 16.40) og kørte af 70 til Oppdal og cirka 8 km mod syd af E6 til vi fandt en lille campingplads ved 6-tiden (70 kr i alt). Vi stillede teltet op, lavede mad og spiste. I campingpladsens tv-stue skrev jeg dagbog mens Søren zappede i de norske og tyske kanaler.

Alt i alt var det en rigtig fin dag. Det har slet ikke regnet, og selvom det ikke har været ret varmt, så har vi kørt i solskin det meste af dagen - og på nogen rigtig fine veje.

15.06.2003 søndag

Kort over dag 7

Det var rigtig koldt da vi stod op ved 7.30-tiden, så vi fik hurtigt al tøjet på - inkl. termoundertøj og sweatre. Pakkede, spiste morgenmad og kørte mod syd over Dovrefjell til Dombås. Der drejede vi lidt mod vest af E136 og så mod syd af en lille vej - Slådalsvegen - mod Vågå (waypoint 49 og 50). Vi puttede hver 10 kroner i 'vejkassen' og begyndte opstigningen. Det var en rigtig fin pång-vej - grus det meste af vejen, men næsten fast som asfalt. Højdeprofil

Fin vej!
Fin vej!
...Og fin pång!
...Og fin pång!

Nede i Vågåmo tankede vi (67118,3 11.20), og bestemte os for at køre videre og finde et frokoststed senere. Vi tog 15 mod vest og så 51 mod syd.

Søren har et eller andet med spejlbilleder :-)
Søren har et eller andet med spejlbilleder :-)

Dén havde vi fået anbefalet i dk.fritid.motorcykler og den var også rigtig fin. En masse halvbløde sving, så gennemsnitsfarten var god og underholdningen ligeså. Desuden var der pæn udsigt til de pænt høje bjerge i Jotunheimen Nationalpark, med flere tinder over to kilometer, så selv om vi kom op på 1390 meter over havet, så de stadig rigtig store ud.



Pænt store bjerge!
Pænt store bjerge!
Flot men barskt landskab
Flot men barskt landskab

Lige nord for søen Vinstri holdt vi en kort pause, og Søren ville tage et billede af TransAlpen i sneen ved den lille rasteplads. Hvad han lige havde glemt var, at kanten af pladsen vist gik ret stejlt ned - under sneen altså - og derfor gravede baghjulet sig et fint hul da fotografiet var taget.

Sørens snescooter ;-)
Sørens snescooter ;-)
Hov! Der var vist lidt dybere end forudset...
Hov! Der var vist lidt dybere end forudset...

Der måtte lige flyttes bagage, løftes og skubbes før den var 'bragt flot'.

SuperTenere'en i sit rette element!
SuperTenere'en i sit rette element!

I Beito besøgte vi Khalles pizzeria og fik os hver en kebabmenu (75 kroner). Mens vi spiste sendte de meget passende MotoGP på Eurosport, så vi lidt ræs til maden :-)

Cirka 14.20 var vi på vejen igen og fortsatte til Fagernes. Derfra af en lille vej syd for E16 til Reinli, hvor vi så stavkirken, og ind til Bagn.



Vi har nået vores planlagte waypoints ret hurtigt, så nu må vi improvisere lidt, for ikke at komme alt for tidligt hjem.

Fra Bagn kørte vi af endnu en lille pångvej til Gol. Det var en betalingsvej med bomme og møntautomater, men der stod ikke nogen pris på motorcykler, og der var rigelig plads ved siden af bommene, så vi gik ud fra, at vi fik turen gratis.

Igen var der rimelig god grusvej det meste af vejen. Dog fik vi lidt regn, så motorcyklerne blev endnu en gang grundigt beskidte.

Våd grusvej med en smule ler = beskidte cykler!
Våd grusvej med en smule ler = beskidte cykler!
Og beskidte mc-ister
Og beskidte mc-ister

I Gol hævede Søren penge, vi tankede (67331,4 km 17.50) og Søren købte en hel ramme dåsecola - noget han er blevet temmelig afhængig af. Og de kunne jo lige være oven på den ene alutaske... TransAlpen var jo alligevel så tungt læsset i forvejen, at de seks+ kilo ikke gjorde den store forskel.

Vi trillede lidt mod Syd og fandt en campingplads, Engena, ned til Hallingdalselva (80 kroner). Teltede og spiste - med en lille smule spredte regndråber.

'Vores' campingplads
'Vores' campingplads

Efter maden kørte vi et par kilometer mod syd, og så på krateret efter en meteor, som slog ned for 650 mio år siden, og lavede et temmelig stort hul i jorden.

16.06.2003 mandag

Kort over dag 8

Vi stod op lidt over 8, pakkede og spiste morgenmad. Så kørte vi til Nesbyen og fandt en lille grusvej mod øst (skilte til rute 243) - dér stod heller ikke noget om vejafgift for motorcykler. Landskabet var mest skov med blanke søer og lav mellem træerne - endnu en rigtig fin vej.

Stavkirken i Hedalen
Stavkirken i Hedalen

I Hedalen kiggede vi på endnu en stavkirke, og så kørte vi mod Nes. Vi købte lidt ekstra pålæg og spiste frokost på en lille plads ved vejen lige før Bjoneroa. Drejede mod syd af 245 og kiggede efter det vandkraftmuseum, der står på kortet, men det kunne vi ikke finde. I stedet kom vi til Jevnaker og besøgte Hadeland glasværk. Det kostede 30 kroner pr. mand, men var egentlig ikke ret spændende - lidt for meget samlebåndsproduktion.
Til gengæld havde bageren lige ved siden af softice, og dét kunne vi bruge til noget i det gode vejr.

Vi shoppede lidt mad hos Coop, tankede (67511,1 km 16.20) og kørte så af nogen tilfældige små veje til Brandbu. Vi fandt tilfældigt et tegneseriemuseum, men de har kun åbent torsdag-søndag - det må altså blive en anden gang.

Fra Brandbu kørte vi af en lille og meget pånget grusvej over Blokhus til Einavoll. Det var temmelig kuperet terræn, og en ikke så velholdt vej - men meget underholdende. Eneste minus var de evindelig får, som absolut skulle springe rundt langs vejen og skræmme de forbikørende pång-kørere.

Så kørte vi mod nord af 4 på jagt efter en campingplads. Dén ved Einafjorden var endnu kun åben for fastliggere (og fyldt med meget fastliggende campingvogne af typen med stor terrasse, stakit og altankasser), så vi fortsatte.

Fra Raufoss kørte vi mod vest til Kapp, hvor vi fandt en rigtig god campingplads omkring 18.30-tiden, med en god teltplads på en lille odde ud i Miøsa - med rigtig god udsigt (man kan se helt til Hamar) og lidt afstand til alle plastikkasse-campisterne.

Vores fine teltplads - endda med egen bænk!
Vores fine teltplads - endda med egen bænk!
Vi var dog ikke helt alene.
Vi var dog ikke helt alene.
Lav sol over høje cykler (eller noget...)
Lav sol over høje cykler (eller noget...)

17.06.2003 tirsdag

Kort over dag 9

Efter morgenbad og -mad kørte vi til Gjøvik for at se Fjellhallen - verden største publikumshal hugget ud i fjeldet.

Det ser ikke ud af så meget udefra...
Det ser ikke ud af så meget udefra...

Der er 120 meter fra indgangen ind til hallen, som har plads til næsten 6000 mennesker.

Men indeni er der ret god plads!
Men indeni er der ret god plads!

Vi kom tre kvarter før åbningstiden (som er klokken 10.00), og kørte lidt rundt i byen men vi ventede. Det kostede 20 kroner i entre, og var bestemt pengene værd. Ud over sports-, udstillings og koncerthal tjener den også som beskyttelsesrum med specielt sikret ventilation og døre, som kan klare trykbølgen fra en mellemstor atombombe!

Så bestemte vi os for at køre til Lillehammer.

Der er vist megen reklameværdi i et OL - selv ni år efter
Der er vist megen reklameværdi i et OL - selv ni år efter

Vi havde snakket om Oslo som dagens udflugtsmål, men vi ved ikke lige hvad vi skulle se, og hvordan mulighederne er for at parkere i fred, så det blev droppet i denne omgang.

I Lillehammer var vi forbi nogen sportsforretninger, for at købe et særligt blink til en af Sørens fiskende kammerater. Dernæst spiste vi frokost på et pizzeria, og kørte op til det olympiske skihopsstadion. Vi parkerede nedenfor bakken og købte et par kombibilletter. Der var nogen hoppere i gang på en sommerbane, hvor de springer ud på noget, der ligner kunstgræs, og det så ret vildt ud.

Vi kørte med liften op til toppen, og besøgte udspringstårnet - i toppen af den højeste rampe - der ligger med en fantastisk god udsigt over anlægget og byen.

Jo, han er lige kommet ned af den mørkegrønne bane!
Jo, han er lige kommet ned af den mørkegrønne bane!
Endnu en sommer-skihopper på vej ned
Endnu en sommer-skihopper på vej ned
Der er faktisk ret langt ned - man skal vist have gode nerver for at være skihopper?
Der er faktisk ret langt ned - man skal vist have gode nerver for at være skihopper?
Udsigt fra liften
Udsigt fra liften

Så lod vi os hejse ned igen, og sluttede med en tur i en simulator med video, lyd og bevægelsesgengivelse af et slalomløb og en tur ned af en bobslædebane (virkede nu ikke så overbevisende, synes jeg.)

Så kørte vi en tur af vejen op omkring toppen af udspringsbakken, og lagde kursen tilbage mod syd af 4. Tankede (67734,2 km 16.40) i Gjøvik, og tog den forkerte retning af rute 33, så vi kom næsten til Dokka og ikke som planlagt ned lang Mjøsa. I stedet lagde vi kursen mod syd af 34 til Brandbu. Vi ledte forgæves efter campingpladsen ved Jaren, og kørte så af små veje mod Maura. Der er langt mellem campingpladserne her i området omkring Oslo, så da vi undervejs fandt vi en passende plads i det fri til teltet, slog vi os ned der. Vi var efterhånden også ganske godt slidte.

Aftenens lejer - helt uden plastikæske-campister :-)
Aftenens lejer - helt uden plastikæske-campister :-)

Der var dog lidt rigeligt med myg, så madlavningen foregik med vores myggehatte på.
Desuden fik vi besøg af en flok klokke-behængte køer, men de blev skræmt væk af Søren, da han ville gå dem i møde.

Det blev endnu en god dag. Vi havde pænt vejr med en kort regnbyge som eneste undtagelse, og vi fik kørt næsten 300 kilometer selvom vi havde nogen lange pauser.

18.06.2003 onsdag

Kort over dag 10

Vi stod op, pakkede og spiste morgenmad. Vi blev siddende et stykke tid, skrev et par sms'er og nød solen.

Så kørte vi mod Maura og ad 176. Lidt mod syd af E6 til Kløfta (tankede 67923,1 km 10.10), ad mindre veje til Fetsund, 22 mod syd og 169 til Løken. Så 115 mod syd og til Halden af 125 og 21.

Der er ikke meget strand i Norge, men vi fandt en smule ud til en sø, hvor vi spiste frokost
Der er ikke meget strand i Norge, men vi fandt en smule ud til en sø, hvor vi spiste frokost
Brekke sluse med en samlet højdeforskel 26,6 m fordelt på 4 sluser
Brekke sluse med en samlet højdeforskel 26,6 m fordelt på 4 sluser

Lidt vest for Halden tog vi en lille afstikker ned til Nordeuropas højeste slusesystem - Brekke sluse - ret imponerende.

Det meste af vejen ned mindede om nogen af Danmarks bedste, små, svingende veje - eneste forskel er de spredte klipper, skiltene som advarer mod elge, og at de her veje fortsætter i samme stil hundreder af kilometer!

Vi fortsatte syd fra Halden af 22 til grænsen til Sverige, som vi stoppede lige syd for omtrent 15.30. Købte et par småting og ringede til Stenaline for at bestille et par billetter til torsdag kl. 20 fra Varberg til Grenå - men vi kunne kun få en. I stedet bestilte vi til torsdag morgen kl. 9.

Derfor kørte vi mod E6 og Varberg, så vi kunne overnatte der og været tæt på i morgen. Tankede i Bullaren (68131,2 km 16.10) og holdt en spisepause lidt længere mod syd. Da kunne vi se, at vi med lidt held kunne nå færgen allerede i aften, så vi drejede håndtaget og ankom ved færgen lidt over 19 og fik billetter - og det selvom der var ret meget trafik og en ganske langsom kø forbi Götteborg.

Færgen var dog noget af det mest mc-uvenlige vi endnu har prøvet. Vi fik en plads foran nogen sættevogne, men uden mulighed for at spænde cyklerne ordentligt fast. Søren fik så, med lidt overtalelse, lov til at flytte TransAlpen, så der var fastsuringsankre til os begge, og vi fandt nogen meget beskidte tie-down-remme. Om bord fik vi lidt at spise, og gik i biografen for at se X-men 2.

Sidste billede - lige før vi forlod Varberg og Sverige
Sidste billede - lige før vi forlod Varberg og Sverige

Hjemme lidt over midnat med 68380,0 kilometer på tælleren.

Links

Kort fra Statens vegvesen og Statens kartverk via http://visveg.vegvesen.no/visveg

Nordic Bike Adventure

En række waypoints fra turen - hentet fra Sørens Garmin V med programmet EasyGPS

På turen kørte vi efter Cappelens kart CK 1-3. De har et størrelsesforhold på 1:355000 og er derfor detaljerede nok til, at også de små, sjove veje er med. Kan købes på mange tankstationer.


Opdateret: 08.10.2008